Fotturer

turbilde skrim

Skrim er et eldorado for deg som liker å dra på tur. Om du ønsker lang tur, kort tur, bratte turer eller flate turer, fisketurer eller badeturer, Skrim kan by på et rikt mangfold av opplevelser. Vi beskriver her seks klassiske og populære turer på Skrim. Mulighetene er mange flere, og vi satser på å komme tilbake med flere turmuligheter etter hvert.
Turistforeningene har merket sommerløyper med blå farge. I tillegg er det ofte stier langs vinterløypene. Disse kan være våte og delvis vanskelige å gå i.
Det pågår et omfattende arbeid med å klopplegge de mest brukte stiene, der dette er nødvendig.
Turene er beskrevet med utgangspunkt parkering Skrim Syd der annet ikke er oppgitt.
Høgstøle til Efteløt
Denne turen er 15 km lang og går via Svarttjern-Ivarsbu- Høgstøle – Skjesvann og ned til Efteløt.  Etter passering Skjesvannet er det et kort stykke på grusvei som man følger rett frem før stien skjærer ut til høyre i en venstresving. De fleste vil antageligvis ønske å bli hentet med bil i Efteløt, men det er fullt mulig å gå tilbake igjen hvis du føler deg sprek!
En fin utsiktsplass finner en ved å ta til høyre når man kommer opp de bratte bakkene etter Ivarsbu.
Vindoren
Denne turen er ca 9 km t/r.  Halve turen går langs skogsbilvei, og kan enkelt kombineres med sykkel i første halvdel. Fra parkering Skrim Syd følges grusveien forbi camping, og umiddelbart til høyre. Følg denne veien videre forbi steinbrudd og parker evt. sykler like etter avkjøringen inn til Omholtvannet (tips for dukkert en varm sommerdag). Følg deretter sti sydøstover (gammel merking) til stikryss hvor man tar til høyre opp til Vindoren. Vindoren er en fjelltopp syd for hyttebebyggelsen på Skrim.
Styggemann
Turen til Styggemann og tilbake er ca 25 km. Turen kan være krevende – spesielt når det er vått i terrenget. Styggemann er Kongsbergs nest høyeste topp og byr på en fabelaktig utsikt. Styggemann er det mest kjente turmålet på Skrim. Les mer om Styggemannshytta her: http://ut.no/hytte/3.2098/

Styggemannshytta

h profil styggemann vandring

Høydeprofilen på turen til Styggemann

Raje/Skrimtoppen

Det er merket sommersti til Raje via Skrimsdalen og Skrimtoppen. Dette er en lang tur -  ca 20 km. Det er mulig å overnatte underveis. KoT har turisthytte ved Sørmyrseter, og det er også mulig å overnatte under helleren ved Øvre Urdstjern.  Etter at en har passert Skrimsvannet, er det mulig å ta en avstikker til Skrimtoppen. Denne er også mulig å nå på et mer spektakulært vis via en kjetting som er festet i sydøstveggen av Skrimtoppen.
Skrimtoppen er Kongsbergs 3. høyeste topp.
Ivarsbu
Dette er en lett tur som også er fin å kombinere med sykkel.  Totalt er den 11 km. Det er stort sett vei/traktorvei fra Parkering Skrim syd via Vesle Stølevann til Ivarsbu. Derfra går det merket sti tilbake til veien til Seterknatten via Svarttjern. Fra veien til Seterknatten følges veiene tilbake til parkeringsplassen Skrim Syd
Krokvannsrunden
Turen er ca 10 km lang, og lett å gå. Krokvannsrunden er den mest brukte turrunden på Skrim, og ikke uten grunn. Det finnes nemlig mange fine raste-, fiske-  og bademuligheter i vannene langs stien.

Sjekk også UT.no for flere forslag

promo webshop lrg

Vær og fjellvett

Vis respekt og ta hensyn til vær og føreforhold. På Skrim befinner du deg i et fjellområde, og man gjør lurt i å ta de nødvendige forhåndsregler for å ferdes i fjellterreng. Man kommer langt med litt sunt folkevett, eller fjellvettreglene om man vil. Været kan nemlig skifte fort i fjellet. Når det er sagt så er det vel fint lite som kan måle seg med fjellopplevelser i skikkelig godvær, sommer som vinter.