Sykkelturer landevei

Landeveissykling med utgangspunkt fra Skrim

Landeveissykling Skrim

Landeveissyklingen på Skrim er preget av at du er nødt til å forsere en del høydemeter for å komme deg opp til fjellet. Bakken opp til Skrim fra Passebekk er beskrevet i boken «71 bakker du må sykle i Norge», altså definert som en av landets fineste bakker for syklister! Det betyr også at terrenget er krevende, og derfor kategoriserer vi ingen av turene som starter oppe på fjellet som grønne. Vi har imidlertid valgt å starte en av turene i Svarstad for å gi en liten smakebit på landeveissyklingen nede i dalen. Vi har prioritert veier med lite trafikk, og holder oss på bakveiene i størst mulig grad. Når du først har trillet ned fra fjellet så er mulighetene mange for videre turer. I utgangspunktet har du to valg nede i dalen, enten sydover eller nordover. Begge deler er perfekte utgangspunkt for flotte turer. Hvis du ønsker å gjøre turene lettere er det mulig å velge et annet utgangspunkt, og å starte i eksempelvis Passebekk eller Svarstad er fine muligheter.

altså definert som en av landets fineste bakker for syklister!

Piknik i fossparken

Kjærra fosspark

landevei groenn21km 355 høydemeter

Vi har valgt å gjøre et unntak og starter denne turen i Svarstad sentrum for å unngå bakkene opp til fjellet. Vi ønsker nemlig å gi et lite glimt inn i hva Lågendalen kan by på av både flott sykling og fine opplevelser. Fra Svarstad sentrum lurer vi oss ned til Lågen og krysser denne før en liten bakke tar oss videre sydover. Landskapet er bølgende, og bakken i starten har gitt oss en liten overhøyde som gir fin utsikt. Vi triller etter hvert nedover og krysser dalen over Lågen nok en gang.

Read more: Piknik i fossparken

Bygdevisitten

landevei gul33km 650 høydemeter

Dette er den enkleste landeveisturen med utgangspunkt fra Skrim. Slipp deg bare ned fra Skrim syd, og ta til høyre etter bommen. Følg deretter svingete, bølgende og lite trafikkerte bygdeveier i retning Svarstad. Underlaget er tidvis noe rufsete, så følg med. Etter litt over en mil deler veien seg i to, hold da til venstre på Liveien i landlige omgivelser.

Read more: Bygdevisitten

Tanumgrenda grand prix

Tanumgrenda Grand prix

landevei gul38km 618 Høydemeter

Vi velger å starte i Hvittingfoss for å bruke kreftene på å utforske syklingen i Lågendalen. Denne turen skiller seg fra alle de andre turene fordi den inneholder innslag av grus. Hvis du er usikker på dette underlaget med en landeveissykkel så kan det være greit med en liten utsjekk av utstyret. Ved sykling på grus med landeveissykkel kan du med fordel kjøre litt lavere lufttrykk enn normalt, dessuten bør du la de aller tynneste dekkene bli liggende, og isteden gå for minst 25mm dekk av god kvalitet. Når det er sagt så er grusen på denne turen av det milde slaget (nå kan det endre seg raskt hvis man kjører på et par lass med ny grus), det vil si at den er godt kjørt på plass, og har lite løsgrus.

Read more: Tanumgrenda grand prix

Svarstad-runden

På Liveien retning Svarstad

landevei gul48km ca 900 høydemeter

Et av de enklere alternativene med utgangspunkt fra Skrim er å sykle ned fra fjellet til Passebekk, og videre til Hvittingfoss. I skrivende stund er asfalten av svært variabel kvalitet, så vær forsiktig på veien ned. Veien nede i dalen er svingete, kupert og har lite trafikk. Vi følger lågen sydover, og i sesongen vil du kunne observere mange ivrige laksefiskere.

Read more: Svarstad-runden

Vestfold-runden

Passering av Lågen på sykkel

landevei roed122km 1800 høydemeter

Ned fra fjellet velger vi her å ta til høyre, og trille ca. to mil på nydelige veier til Svarstad. Vi fortsetter langs med Lågen og fortsetter i landlig idyll og passerer en rekke fiskeplasser på vår vei sydover mot Larvik. Vi gjør imidlertid en vending ved campingplassen ved Åsrumvannet. En sommerdag kan noen og enhver blitt fristet til å ta en dukkert her, og det er lett å forstå campinglivets gleder med denne beliggenheten.

Read more: Vestfold-runden

Eiker'n

landevei roed113km 1600 høydemeter

Vi triller ned fra fjellet og videre ned til dalen til Passebekk, deretter til høyre i retning Hvittingfoss via den lite trafikkerte Vestsideveien. Vi krysser Lågen i Hvittingfoss, og fortsetter sydover ut fra Hvittingfoss til et lite strekke på hovedveien før vi gir oss i kast med stigningen opp Lønnskollen i landlige omgivelser. Pass på å snu deg når du er litt oppe i lia da utsikten over dalen er ganske fin herfra.

Read more: Eiker'n

Lampeland-runden

landevei roed 134km 1900 høydemeter

Om du setter kursen nordover etter å ha trillet ned fra fjellet (forsiktig, dårlig asfalt ned til Passebekk) så har vi satt sammen Lampeland-runden som er drøyt 13mil. Runden er relativt flat og lettsyklet med unntak av turen tilbake opp på fjellet, og partiet fra Fiskum og over til Lågendalen. Fra Passebekk følges veien nordover til du møter hovedveien ved Efteløt. Ta til høyre og følg veien i ca 700m for å ta av til venstre i det du har krysset Lågen.

Read more: Lampeland-runden

Skjærgårdsvisitten

landevei roed136km 1800 høydemeter

Denne turen er laget for deg som er glad i å sykle, og som har syklet litt og ønsker en utfordring. Planen er å blande den friske fjelluften med litt sjøbris underveis. Vi har prioritert å legge ruten utenom mange stigninger slik at den skal bli mest mulig lettsyklet. Fra fjellet triller vi ned til Passebekk, og fortsetter i retning Svarstad. Tvers gjennom Svarstad retning syd, og utpå hovedveien et lite stykke før vi tar for oss vakre Lønnskollen.

Read more: Skjærgårdsvisitten

Bryggetur til Sandefjord

landevei roed150km 1900 høydemeter

Vi har mottatt denne ruten som et forslag fra Roger Solheim, hvor han påpeker at du her får oppleve både fjell og hav. Vi er selvfølgelig helt enige, og anbefaler alle å ta turen via Lågendalen ned til Sandefjord og sjekke ut tilbudet som finnes på brygga. Når du har slukket tørst og sult går turen videre gjennom sentrale deler av Vestfold tilbake til Skrim.

Read more: Bryggetur til Sandefjord

Ronde van Vestfold

landevei sort145km 1600 høydemeter

Her er runden for deg som tar en utfordring på strak arm, og har formen inne. Vi oppsøker noen av de råeste bakkene i Vestfold, hvor det de mangler i lengde tas igjen i bratthetsgrad. Blant syklister er stedsnavn som Hvarnes og Gregershølet kjente saker, og begge er selvfølgelig inkludert i denne ruta. Etter en svært mild start ned fra fjellet til Svarstad er det fullt mulig å svi av mye krutt sydover langs Østsideveien i det småkuperte terrenget.

Read more: Ronde van Vestfold

Tour de Siljan

Serpentinsvingene

landevei sort153km 2833 høydemeter

Spenn sikkerhetsbeltene og forbered deg på en dag i fantastisk og utfordrende terreng hvor nesten 3000 høydemetre skal forseres! Vi triller ned fra fjellet, og videre i retning Svarstad. Vi velger oss bakveien (Liveien) for en rolig start på en lang dag. I Svarstad kjører vi rett igjennom, og følger gamleveien sydover i bølgende terreng. Vi krysser over Lågen og til hovedveien ved Gåserud, og fra brua kaster vi et raskt blikk ned mot Kjærra fosspark før vi kommer oss opp på hovedveien.