Turbeskrivelser fotturer

Stølevannsrunden

fottur gulStølevannsrunden er en lett og populær kombinasjonstur på sti og vei. Om du ikke ønsker å gå på vei kan returen legges samme vei tilbake fra Ivarsbu.

Vi har startet denne turen fra Skrim P-plass nord, men om du har parkert på P-plass syd så er det ikke lange biten gjennom hyttebyen til utgangspunktet. Fra P-plass ved bom følges veien oppover og inn i hyttefeltet ved Seterknatten, og du tar av langs velbrukt tursti med mange variasjoner opp mot Dulpeknatten. Dulpeknatten byr på flott utsikt ut over Svarttjern og opp mot Styggemann samt flere fine rastemuligheter. Videre går stien slakt nedover til stikryss hvor skilting til Ivarsbu følges. Ivarsbu ligger idyllisk til i enden av Stølevann og er sånn sett en destinasjon i seg selv. Følg kjerrevei fra Ivarsbu langs med vesle Stølevann, og kryss over ved demningen. Etter et lite stykke på sti kommer du ut på en grusvei som følges tilbake til hyttefeltet, og videre ned til utgangspunktet ved parkeringsplass og bom.

Her er noen bilder fra turen: