Turbeskrivelser fotturer

Fantefjell og Støleseter

Fantefjell

fottur orangeFantefjell og Støleseter er en middels lang tur som besøker både velbrukte og mindre brukte stier. Høydepunktene er mange, og det finnes flere flotte rastemuligheter underveis.

Fra P-plass Skrim syd så følges Veleliveien i ca 2 km, før man kommer ut i terrenget ved Grønvannet. Herfra følger vi terrenget stadig oppover og krysser inn til minnesmerket fra andre verdenskrig. Fortsett på flotte stier i åpent landskap forbi tjern med fiske og overnattingsmuligheter til stikrysset ved Krokvann. Her går du rett frem og jobber deg opp de siste bakkene til varden på Fantefjell. Stien går nå bratt ned fra Fantefjell, og du tar av på en lite brukt sti nedover og nordover. Etter hvert vil vakre Støleseter åpenbare seg, og du tar deg over til setra via en liten bro. Herfra følges stien videre mot Svarttjern, via to stikryss opp på Dulpeknatten som byr på utsikt og rastemuligheter. Den velbrukte stien følges tilbake til hyttefeltet, hvor du krysser veien og snapper opp blåmerkingen på andre siden. Følg denne litt mindre brukte stien over og ned fra Seterknatten til Omholtsetra. Videre tar klopper deg over myrene og tilbake på sti til utgangspunktet.

Her er noen bilder fra turen: