Alle veier fører til Skrim

Oslo – Skrim

Passering Hof

124km 2002 Høydemeter

landevei roedKontrastene er store på denne turen da vi beveger oss fra det mest befolkningstette og urbane området i landet til et realt fjellområde. Vi har valgt å starte fra Skøyen, da dette er et naturlig felles startpunkt for de som ønsker å sykle fra Oslo til Skrim.

Vi følger gang og sykkelveien til Lysaker, hvor vi styrer i retning Fornebu, men vi lar oss ikke lure ut på Fornebulandet. Vi holder i steden stø kurs mot Sandvika. Denne første delen av ferden er preget av at vi følger Oslofjorden, hvor det maritime innslaget er tydelig (og trivelig). Vi følger sykkelveien i Sandvika, under E 18 og videre over Billingstadsletta. I stedet for å følge veien videre til Holmen, så legger vi de tungt trafikkerte veiene bak oss, og tar av inn på Halvard Torgersensvei, og umiddelbart Torstadåsen, så til høyre på Torstadveien som følges ut til Skustadgata (obs, her er det et lite parti med grusvei forbi Torstad gård). Vi har nå inntatt mer landlige omgivelser, og trafikken er mindre hektisk. Vi følger Kirkeveien mot Asker sentrum, men like før sentrum tar vi av på Gamle Drammensvei som ønsker oss velkommen med en skikkelig «Knekker» av en bakke. Et par småbakker til av ikke fullt så alvorlig karakter tar oss på stadig mer behagelig og avslappet landevei til vi ankommer Lierskogen, hvor veien truer med å ta oss inn på den ganske trafikkerte Drammensveien. Isteden tar vi hardt høyre rett ved Kiwi på Lierskogen, og følger bakken oppover, til vi kommer ut på Tranby. Vi tar til høyre og følger veien som etterhvert tar oss nedover til Lier sentrum. Vi kjører tvers igjennom sentrum, og i den lille bakken opp fra Lier tar vi til høyre og lokaliserer Gamle Drammensbanen, som er en asfaltert gangvei av det som tidligere var jernbanelinjen som tok Drammensere via Lier inn til hovedstaden. Vi felger jernbanelinjen inn til Drammen sentrum, og over den ærverdige bybroen. Kanskje vi til og med bevilger oss en liten stopp på torget i Drammen sentrum, og unner oss en is? Over bybroen følger vi godt tilrettelagt sykkelvei ut av byen i retning Åskollen, vi tar bakkene i passende tempo, og når vi er i området Kniveåsen kan vi kaste et blikk over skulderen for å få med oss utsikten over Drammens- og Lierdalen. Vi følger bakveiene mellom typiske landbruksområder ut til Sande, hvor Hanekleiva byr på en utfordring i form av snaut 200 høydemeter med oppoverbakke. Vi triller ned på andre siden, og finner etter hvert veien videre mot Hof, som byr på mulighet for forfriskninger. Mange velger nok å fortsette rett over Mossåsen, men vi holder kursen rett sydover forbi Bergsvannet, før vi tar av opp Damtjernveien, som er en snill stigning fra denne siden. Når vi triller ned i Lågendalen, så får vi et lite stykke langs den svært traffikerte hovedveien, før vi ved første mulighet sniker oss av på sideveien ved Brufoss. Neste stopp er Svarstad, og vi kjører rett igjennom, evt. benytter anledningen til en siste påfyll av mat eller drikke. Nå går det nemlig bare en vei videre, og det er opp! Vi skal nemlig ta den flotte og behagelige stigningen opp til Skrimfjell. Vi benytter enhver anledning til å kjøre bakveier, og det gjelder også opp til Skrimfjell hvor vi følger Liveien i starten. Etter hvert kommer vi inn på Surliveien som vi følger helt frem til vi tar av ved bommen og tar i et siste krafttak for å komme oss helt opp på fjellet!

profil osloskrim

Høydeprofil for Oslo-Skrim

Last ned GPX-fil for din sykkelcomputer/gps.

Her finner du den beskrevne ruten på Strava: https://www.strava.com/routes/2794919315294235836

Som nevnt tidligere har vi valgt den veien vi mener er finest å sykle. Hvis du mot formodning ønsker den mest effektive/raskeste veien så har vi laget et alternativ for deg også. Ved å velge det alternativet så blir turen drøyt 20km kortere, og du slipper unna med 400 færre høydemetre. Trafikken får du derimot mer av.
Raskeste rute fra Oslo til Skrim på Strava: https://www.strava.com/routes/2794919223023175542

Vi ønsker deg uansett en fin sykkelopplevelse!