Alle veier fører til Skrim

Horten – Skrim

Liveien

75km 1300 høydemeter

landevei gulBor du i Horten er det godt innenfor rekkevidde for de aller fleste å sykle til Skrim. Vi velger imidlertid ikke raskeste vei, men har fokus på å legge opp til en rute som gir en god sykkelopplevelse.

Vi starter ruta på torget i Horten, og triller ut av byen, etter hvert oppover forbi Falkenstein, men tar av fra hovedveien like etter, inn på langt mer fredfylte Vikveien. Vi følger veien til og gjennom Skoppum, og via gang og sykkelveien passerer vi under E 18 og opp til gamle sørlandske. Vi fortsetter rett frem i rundkjøringen og triller etter hvert ned til Bispeveien, hvor vi tar til høyre. Vi velger å ta av ved første mulighet til venstre, ved en mølle, og fortsetter i litt kupert terreng over til Høyjordveien/Vivestadlinna, hvor vi setter kursen nordover. Langs Vivestadlinna går det først slakt oppover, før det flater ut ved Vivestad, og deretter heller det slakt nedover. Vi tar av til venstre skiltet mor Svarstad, og klatrer opp forbi Damtjernet (Dukkert på en varm sommerdag?), før vi runder toppen og er klar for å trille ned i Lågendalen. Nede ved hovedveien tar vi til venstre, og følger hovedveien, før vi tar av ved første mulighet ved Brufoss, og smyger oss under hovedveien og er atter en gang på fredfylte og trivelige veier. Vi triller langs Lågen, og de mange laksefiskeplassene, før vi kommer til et T-kryss. Vi svinger til høyre opp til Svarstad sentrum, og om det er behov for påfyll eller proviantering så er dette siste mulighet, for nå skal vi opp på fjellet! Ut av Svarstad krysser vi rett over hovedveien og velger oss Liveien opp til fjellet. Veien opp til Skrim fra Svarstad er ren skjær idyll, og selv om det går oppover er stort sett stigningsgraden akseptabel, så det er bare å finne seg et passende tempo og konsentrere seg om de vakre omgivelsene. Helt til slutt kommer det en tøff utfordring, nemlig fra bommen og opp til P-plassen Skrim syd.

Vel oppe er det bare å nyte den friske fjelluften for nå er du på Skrim!