Alle veier fører til Skrim

Skien - Skrim

Pausemulighet ved Raudberen

46,8km 1220 høydemeter

grusvei gulVi velger å starte denne ruta fra Skien stasjon litt utenfor sentrum. Dette gjør det enklere for folk fra ulike steder å finne et felles startpunkt. Denne ruta skiller seg fra de øvrige veiene til Skrim ved at store deler av ruta går på grusvei.

Sørg derfor for å ha egnet utstyr (dekk/sykkel) for turen. Starten av turen går imidlertid på asfalt, og vi skal i retning Siljan på Siljanvegen. Etter å ha trillet ned til Børsesjø kommer det noe ganske vedvarende bakker, hvor ca 250 høydemeter skal forseres i en jafs. Det er en fordel å unngå denne første delen av ruta på dager med stor utfart (for eksempel fredag ettermiddag) da den ikke er tilrettelagt for sykling, og dessuten er ganske uoversiktlig. Vel oppe dukker Heiavannet opp på venstre hånd, og Heiavannet Kafe og camping byr på muligheter en varm sommerdag. Vi følger hovedveien videre ca 1,5km til før vi drar av til venstre, skiltet retning Grorud. Herfra har turen et vesentlig forbedret trafikkbilde, og omgivelsene blir med landlige. Følg skilting videre i retning Grorud på nydelige og lite trafikkerte landeveier. Det er verdt å merke seg at det går jevnt oppover hele veien fra Opdalsvannet. Et lite stykke etter passering Hogstad bru er det slutt på asfalten, og god grusvei tar over herfra. Vi har fulgt skilting mot Grorud frem til nå, og når vi passerer Grorud kirke nærmer det seg at vi skal ta av til høyre, nærmere bestemt ved en bomstasjon. Ved vannet Raudberen dukker det opp en flott pausemulighet, med krakk og flott utsikt (se bilde). Ved behov for en pust i bakken er dette en flott mulighet. Etter Raudberen kommer du til et spesielt langt rettstrekke. På toppen av dette legger terrenget seg, og farten tar seg opp. Vi skal ikke helt ned i dalen, men passer på å svinge inn til venstre rett ved en gård rundt det kilometertelleren bikker 40km. Vi følger denne grusveien oppover til vi passerer en bom og kommer ut på Surliveien. Vi skynder oss inn på grusveien ved første mulighet, og følger denne opp på fjellet!