Sykkelturer grusvei

Utsiktsrunden

Utsiktsrunden - Rønningsetra

grusvei gul25km 799 høydemeter

Her er en liten og kortreist tur med et flott høydepunkt i form av en fabelaktig utsikt over Lågendalen. Du må imidlertid forsere ca 800 høydemeter på turen for å nyte utsikten, men vi lover: Det er verdt det.

Turbeskrivelse: Trill ned fra parkeringen, og fortsett på asfalten i retning Svarstad.Etter ca 5,5 km fra starten kommer avkjøringen temmelig brått på, og er ganske så anonym der du tar av til venstre på grusvei, så følg med. Herfra går det oppover en god stund, med relativt jevn men økende stigningsgrad. 5-6% i starten, etter hvert opp mot 10% i snitt. I veikrysset skal du til høyre, og etter hvert flater det ut. Du kan nå ane at Lågendalen ligger for dine føtter på venstre side. Du får Rønningsetra på din venstre side etter hvert, og vår anbefaling er å ta en rast i dette området. Kom deg litt utpå kanten ned mot dalen og finn et fint sted for å fortære en matpakke eller lignende. Etter rasten følges veien videre, ta til venstre ved Langemyr og fortsett videre rett frem. Etterhvert går veien nedover på en slags kjerrevei, så pass på i utforkjøringen. Om du har for høy fart så kjører du rett inn til en hytte istedenfor å ta til høyre som er videre vei nedover. I neste veikryss er du tilbake på vanlig grusvei igjen, og du holder høyre for å komme ut ved Gyldenspissen skytebane. Vi tar sikte på Skrim istedenfor blinkene og følger asfaltveien et lite stykke før vi tar av inn på veien mot Luksefjell, men istedenfor å sykle over dit sykler vi rett frem i bølgende terreng (joda det går jevnt oppover) gjennom en gård og til høyre ut på asfalten igjen. Et bittelite stykke på Surliveien og vi tar inn på den siste bakken opp til utgangspunktet. Om du er sliten på slutten kan du bare følge Surliveien oppover fra skytebanen, men vi anbefaler skogsvarianten for mindre trafikk og en finere totalopplevelse.

profil utsiktsrunden
Last ned GPX-fil til din sykkelcomputer

Her finner du utsiktsrunden på Strava