Sykkelturer grusvei

Bygda Grand-prix

Passering langs med Grettevannet

grusvei roed66km 1745 høydemeter

Her er en liten godbit for deg som ønsker å bli bedre kjent i de omkringliggende områdene til Skrim, og samtidig ikke lar deg skremme av noen lengre motbakker.

Fra P-plassen tar vi bakveien på grusvei ned til Surliveien, men tar første mulighet til høyre, forbi en bom, og omtrent umiddelbart til venstre igjen for å sykle på grusvei videre nedover mot Svarstad. I neste veikryss skal du rett frem og ned til hovedveien igjen. Langs asfaltveien etter totalt en snau mil med sykling dukker det opp en skytebane på høyre hånd (Gyldenspissen skytebane), da skal du ta av til venstre på grusvei. Det er nå moroa starter for grusveien markerer starten på en lengre stigning. Veien hadde ganske bløtt dekke når vi testet den, så det blir ganske tungt oppover, men desto hyggeligere når det flater ut på toppen. Nyt det litt fjellaktige landskapet og drøm om å bade i Åsvannet som ligger 530moh. Det er ikke mer enn et lite stykke før veien begynner å peke nedover igjen, og etter en liten loop passerer vi Grettevannet. Vi kan ikke la være å tenke på bading her heller når vi passerer. Flytebrygga inviterer, og har du tid og lyst har du lov sier vi. Vi fortsetter slakt nedover mot bygda på gode grusveier, og passer på å ikke la hastigheten løpe helt løpsk før vi kommer ut i Liveien. Vi tar til venstre og følger Liveien noen hundre meter før vi tar av inn på Brandsrudveien og følger denne helt over til hovedveien (Lågendalsveien). Vi dropper denne og tar hardt til venstre og opp to bratte «Knekkere» og fortsetter på grusvei til vi ankommer «Bakveien til Hvittingfoss». Vi følger denne til Hvittingfoss, og provianterer om nødvendig før vi følger Vestsideveien oppover dalen. Etter drøyt 42km tar vi av inn på grusvei gjennom en gård og nå skal vi oppover. Etter passering av den obligatoriske bommen så kjenner vi tyngden av fjellet som ruver foran oss, og vi har vissheten om at hvile ikke kommer før vi ankommer toppen. Om du ikke blir skremt av utsiktene er det pietistisk arbeidsmoral som er nøkkelen til å bestige fjellsiden. Omtrent midtveis i stigningen er det en krakk ved et flott utsiktspunkt over Lågendalen, men du vet at hvis du setter deg ned der vil det være langt verre å komme i gang igjen, så har er det bare å fortsette. Vi har valgt noe andre veier på returen slik at du skal bli godt kjent i området, før vi tar deg ned til Krokenveien igjen (pass på i kanten av veien da den er litt myk og det er risiko for litt sporing). Siden det har vært mer enn nok klatring på denne turen gjør vi det enkelt ved denne avslutningen, vi følger nemlig asfaltveien opp til bommen, og videre opp på fjellet til utgangspunktet. Klapp deg selv på skulderen for god innsats, for dette er en krevende tur.

Profil bygdagp

Last ned GPX-fil til din sykkelcomputer