Sykkelturer landevei

Eiker'n

landevei roed113km 1600 høydemeter

Vi triller ned fra fjellet og videre ned til dalen til Passebekk, deretter til høyre i retning Hvittingfoss via den lite trafikkerte Vestsideveien. Vi krysser Lågen i Hvittingfoss, og fortsetter sydover ut fra Hvittingfoss til et lite strekke på hovedveien før vi gir oss i kast med stigningen opp Lønnskollen i landlige omgivelser. Pass på å snu deg når du er litt oppe i lia da utsikten over dalen er ganske fin herfra.

Oppe over toppen finnes et lite tjern som gir muligheten for en liten dukkert, en av mange på denne runden, før du slipper deg ned til Andebuveien og setter kursen mot Hof. I Hof finnes det muligheter for å raste og proviantere om du ønsker det (Cafe, butikk og bensinstasjon). Fra Hof går ferden videre i retning Eidsfoss, men vi lurer oss unna den trafikkerte hovedveien til høyre inn mot Hanekleiva, men tar etter hvert til Venstre på Herstadveien, som rett og slett er et nydelig stykke lite trafikkert vei i flotte omgivelser langs Bergsvannet. Veien munner ut i Eidsfoss, hvor vi anbefaler enten å stoppe hos den sjarmerende landhandelen, eller å ta et skikkelig måltid på Gamle Eidsfos kro. Du kan lese mer om Eidsfoss her: https://visiteidsfoss.no/ Videre fra Eidsfoss går ferden langs innsjøen Eikern i relativt flatt og bølgende terreng, samtidig som utsikten fra sykkelsetet er fabelaktig. I enden av Eikern svinger vi av mot Darbu og en kort bratt bakke tar oss opp til selve Darbu, og videre i retning Skollenborg. Fra Skollenborg ruller vi nedover i Lågendalen igjen, men svinger av mot Hvambsia for mer avslappende og landlige omgivelser som Lågendalen så fint byr på. Vi nærmer oss finalen, og når vi møter hovedveien tar vi en krapp sving til høyre over Lågen og et par hundre meter langs hovedveien tar vi av til venstre på «Gamleveien» i retning Passebekk. På veien får vi en liten prøvelse som gjør oss klar for den avsluttende klatringen tilbake på fjellet.

Profil eikern

Høydeprofil for Eiker'n

Last ned GPX-fil for din sykkelcomputer.

Her finner du Eiker'n på Strava.