Sykkelturer landevei

Tour de Siljan

Serpentinsvingene

landevei sort153km 2833 høydemeter

Spenn sikkerhetsbeltene og forbered deg på en dag i fantastisk og utfordrende terreng hvor nesten 3000 høydemetre skal forseres! Vi triller ned fra fjellet, og videre i retning Svarstad. Vi velger oss bakveien (Liveien) for en rolig start på en lang dag. I Svarstad kjører vi rett igjennom, og følger gamleveien sydover i bølgende terreng. Vi krysser over Lågen og til hovedveien ved Gåserud, og fra brua kaster vi et raskt blikk ned mot Kjærra fosspark før vi kommer oss opp på hovedveien.

Vi fortsetter langs hovedveien til Steinsholt hvor vi brekker av mot Siljan. Nå følger en lengre stigning som ikke er så veldig bratt, men lang nok. Når du ser Vindfjelltunet på høyre hånd er klatringen over, og du kan trille ned mot Siljan med en liten bonus-stigning. Ved Øvrebø tar du av ved YX-stasjonen sydover i retning Kvelde (proviantering mulig), og du ankommer et terreng man nesten skulle tro var designet av og for syklister. Det er lite trafikk, og det er vakre omgivelser, det er kupert og krevende, men du blir drevet videre inspirert av omgivelsene. Vi passerer vannene Gomringen, Lakssjø og Svartangen før en litt lengre bakke komplett med serpentiner-svinger tar oss til avkjørselen til Farrisveien. Hvis du synes det har vært flott frem til nå så blir det bare enda bedre. Det blir mer av alt, med svingete lite traffikerte veier, og nesten ikke en eneste meter med flatt terreng. Utsikten over Farrisvannet får oss til å føle oss privilegerte der vi fortsetter ned til hovedveien og synes det ble altfor kort. Vi svinger til venstre og følger hovedveien opp til Kvelde hvor vi kan ta oss en velfortjent rast etter drøye 7 mil på sykkelsetet. Fortsettelsen tar oss over Lågen igjen, men denne gangen i retning nord. Vi skal nemlig til Hvarnes. Hvarnes er en drøy bakke delt i tre ulike deler, hvor stigningsgraden utfordrer sliten muskulatur og girutveksling. Først kommer en liten aperitiff, deretter en skikkelig knekker eterfulgt av et småbølgete terreng som hele tiden tar deg oppover før finalen suger dine siste krefter ut av deg. Belønningen på toppen er mer av det man som landeveissyklist setter pris på. Vi slipper oss gradvis ned igjen, og tar til venstre mot Høyjord og den flotte stavkirken. Vi velger bakveien til Vivestad, knekker oss over til hovedveien, og triller slakt nedover før vi svinger av mot Lønnskollen. Stigningen opp er muligens den snilleste på denne turen, men har du mer krefter igjen er det bare å spa på. Vi triller uansett ned til hovedveien, tar til høyre, og ganske raskt inn til Hvittingfoss. Her er det mulig å proviantere før bakveien til Passebekk og den avsluttende stigningen opp til fjellet starter. Når du endelig er fremme kan du klappe deg selv på skulderen for vel gjennomført, og unne deg noe godt å spise og drikke.

profil tourdesiljan

Høydeprofil for Tor de Siljan

Last ned GPX-fil for din sykkecomputer