Høgstøle

Skiløper på vei opp mot Høgstøle

skrimski gulHøgstøle 18,5km ca 430 høydemeter

På en klar vinterdag vil vi sterkt anbefale å ta turen opp på platået Høgstøle! Vi er skråsikre på at du ikke kommer til å angre på det. Utsikten mot mange av de kjente fjellene i denne delen av landet er upåklagelig. Fra Høgstøle kan man en klarværsdag se blant annet Lifjell, Gaustatoppen, Blefjell, Norefjell, Kongsberg og Oslofjorden.

Turbeskrivelse:
Du kan starte fra P-plass Skrim syd eller nord, vi beskriver turen fra Skrim syd. Fra parkeringen følges «Danskeløypa» over myrene før man renner ned mot løypekrysset ved Orremyra. I krysset holder du venstre mot Omholtsetra. Følg videre draget via en bratt fiskebeinsbakke oppover Svarttjerndalen under broa og til høyre i løypekrysset ved Digerhaugmyra (mot Vesle Stølevann). Videre i nydelig skiterreng til du kommer til Vesle Stølevann, hvor du kan velge enten rett opp eller litt slakere alternativ til høyre. Du skal uansett bratt oppover et stykke, før det gradvis blir slakere terreng, og vegetasjonen tynnes ut. Herfra er det Scooterkjørte løyper som gjelder (Flott innsats fra TOT). Utsikten blir bare mer og mer spektakulær før det til slutt er skikkelig snaufjell og en helt eventyrlig utsikt over mange av de mest kjente fjellområdene i Sør-Norge. Har du med deg fotoapparat så er det nå du skal ta det frem. Videre går ferden slakt nedover først på snaufjellet, deretter langs en slags slukt som ender ut på Store Stølevann. En godværsdag er dette en flott plass å ta en rast om man ønsker det. Ferden forsetter over Store Stølevann til landgang, hvor vi følger vannet et stykke etter hvert i et litt kupert område før vi kommer til de maskinkjørte løypene ved Svarttjern. En fiskebeinsbakke opp fra Taraldsvannet tar deg til flott og lettgått terreng over «Jotene», og utfor ned til Omholtsetra, hvor «Danskeløypa» følges tilbake til parkeringen. Som alle rundturer kan du selvsagt gå motsatt vei, og ved å ta en titt på løypeprofilen under kan du selv vurdere hva som passer for deg.

Kart:
Vi har laget et eget vinterkart for Skrim med alle løypene inntegnet. Kartet finner du her.

Her kan du laste ned et GPS-spor for turen.

hoegstoele HP

Noen glimt fra en tur over Høgstøle: