Oversikt skiturer

Hyttesafari

Skiløper i løype inne blant hyttene

skrimski gulCa 4,3 km ca 74 høydemeter.

Hyttesafarien er rett og slett en rundtur rundt hyttene på Skrim. Den fungerer som enkel tilkomst til det øvrige løypenettet, og bærer preg av det i form av mange utstikkere som forenkler tilkomsten. Runden byr på flott utsikt både ned mot Lågendalen, og mot deler av landskapsverneområdet. Den kan fint brukes som tur i seg selv, eller som en liten ekstrarunde for de som vil har litt ekstra.

Turbeskrivelse:

Fra parkeringsplassen Skrim syd så setter du kursen rett nordover, forbi Røde kors hytta, og sportskapellet. I første stikryss holder du høyre, og krysser veien, og fortsetter i flott terreng mellom de mange flotte hyttene. Vi skal krysse nok en vei før turen fortsetter i litt mer krevende terreng, vi skal nemlig gjennom en liten berg og dalbane i form av bratte utforkjøringer tett fulgt av fiskebeinsbakker (like greit å notere med en gang at skiferdighetene bør være på plass). Før vi runder nordsiden av hyttefeltet så pass på å få med deg utsikten ned mot dalen. Vel oppe ankommer vi Digerhaug parkering (selvfølgelig mulig å starte herfra også), og krysser veien nok en gang og fortsetter i snilt terreng langs Stulstjernet. I stikrysset følger vi løypa rett frem, og får litt slak motbakke før vi kan skli rolig nedover tilbake til parkeringsplassen.

Kart:
Vi har laget et eget vinterkart for Skrim med alle løypene inntegnet. Kartet finner du her.

Her kan du laste ned et GPS-spor for turen.

vindoren HP

Her er noen bilder fra turen: